Superfoods, co nám roste pod nosem – mák

Vzpomínáte si na příběhy o Makové Panence a Motýlu Emanuelovi z Večerníčků? Do nedávna jsem na ně úplně zapomněl. Podobně je na tom i mák se kterým panenka občas doslova čarovala.

Zpět na recepty
raw food, organic, prague, fruits, praha, bio, organic, poppy, poppy seeds, mák, mak

Vzpomínáte si na příběhy o Makové Panence a Motýlu Emanuelovi z Večerníčků? Do nedávna jsem na ně úplně zapomněl. Podobně je na tom i mák se kterým panenka občas doslova čarovala. Slýcháme dnes o spoustě superfoods a zázračných semínkách, jako jsou třeba chia, ale mák jako by se vytratil.

Rozhodně bychom na něj ale neměli zapomínat. Tyto černá semínka jsou plná minerálů, vitamínů a chuťově nadchnou.

Mák je plný vápníku, fosforu, železa a zinku. Čajová lžička nám pokryje zhruba 4% doporučeného denního příjmu 2 minerálů – fosforu a vápníku – které jsou důležité pro kosti. Železa, které přenáší kyslík v těle a pomáhá vytvářet bílkoviny nám také zlepší imunitní systém.

Díky vysokému obsahu vlákniny nás také na dlouho zasytí a ještě navíc svým složením podporují zdravou střevní mikloflóru. Působí proti překyselení organismu, jelikož je mák zásadotvorný.

Z 60% je mák složený z tuku. Aby taky ne, je to olejnina. Nejenže je obrovským zdrojem energie, ale je tak i vhodný pro výrobu makového mléka.

Příprava je jednoduchá – stejně jako jiná semínka nebo oříšky bychom měli mák před použitím aktivovat. To uděláme jednoduše namočením máku ve vodě a to přibližně 4-5 hodin. Aktivovaný mák můžeme buď to usušit a schovat na později, nebo ho použít hned na naše mléko. Vezmeme například díl máku (1 hrnek) a 2-3 díly vody, můžeme dosladit třeba agáve sirupem a vše rozmixujeme a přecedíme.

Najdeme ho často v různých aromatických a masážních směsích, pomáhá totiž uvolnit svalstvo a tlumit nepříjemné bolesti. Jeho uklidňující vůně mohou pomoci při stresu a depresích.

Z máku se rovněž lisuje makový olej, který je díky obsaženým omega-3 a omega-6 mastným kyselinám nutričně podobný například velmi zdravému konopnému, či lněnému oleji a je tak vhodný jako prevence kardiovaskulárních onemocnění.

U nás si můžete pochutnat na makovém štrůdlu nebo cheescaku.

Zpět na recepty